Antura helteessä

Kesällä 2025 rakensimme saunan päätyyn orangerian. Kirjaimellisesti ottaen rakennus ei ole orangeria, koska emme lämmitä sitä emmekä talveta siellä sitruksia. Mutta siksi me sitä ollaan päätetty kutsua. Orangeria on rakennettu suurimmaksi osaksi kierrätysmateriaaleista. Tässä kirjoitussarjassa käydään läpi koko rakennusprojekti vaihe vaiheelta, muistelemme työn eri vaiheita suunnittelusta ja perustuksista aina valmiiseen orangeriaan asti.

Kun Possula oli purettu ja rakennuspaikka saatu raivattua, päästiin vihdoin rakentamisen ensimmäiseen oikeaan vaiheeseen: perustuksiin.

Paikalle ei oikein päässyt minkään kokoisella kaivurilla, joten homma meni käsitöiksi. Ensiksi tasattiin pohja. Possulassa ei ollut lattiaa, vain kerros kivituhkaa maapohjan päällä. Lisäksi tasoitusvaiheessa löytyi puun juurakoita ja pari isompaa kiveä. Juurakot ja kivet poistettiin, että saatiin pohja tasaiseksi. Juurakot olivatkin aika hankala työmaa, koska niitä ei saatu kokonaisina pois, vaan ne piti pilkkoa pienemmiksi. Tärkein työkalu siinä hommassa oli vanha, tukeva kirves, jolla voi huoletta hutkia juurta poikki eikä terän pilalle menoa tarvinnut varoa.

juurakko anturan pohjalla
Juurakot olivat tosi tiukassa, ja jokunen vanha kantokin kaivettiin pois orangerian tieltä.

Kun varsinaisia perustuksia, eli anturan paikkaa ruvettiin kaivamaan, ymmärrettiin, että pohjan tasaus oli ollut vasta alkusoittoa. Handy Husband kaivoi anturan lapiolla ja siirsi kaivetun maan kottikärryillä sopiviin paikkoihin tontilla, jonne se sitten tasoiteltiin lapiolla ja haravalla. Anturan kaivamiseen meni ihan älyttömästi aikaa. Itse kaivaminen oli suoraviivaista (lapio maahan, maa kottikärryihin, toista), mutta kun antura alkaa silmämääräisesti olla oikean syvyinen, alkaa säätäminen. Anturan pitää nimittäin olla ristimitassa ja suunnilleen yhtä syvä joka kohdasta, eli lopuksi mitataan, tarkistetaan ja hienosäätökaivetaan, kunnes ollaan tyytyväisiä.

Kun anturalle oli kaivettu paikka, pohjalle laitettiin ensin sorakerros. Sitten HH rakensi valumuotin (purkulaudoista tietenkin) – ja taas mitattiin ristimittaa ja korkeuksia. Anturan pohjalle laitettiin vielä muovikerros, jotta valu ei karkaisi soran sekaan. Muoviakaan ei ostettu, vaan käytettiin tyhjiä multasäkkejä.

Anturan valu piti tehdä yhden päivän aikana kokonaan valmiiksi, koska betoniin ei saa jäädä saumapaikkoja. Valupäivä osui keskelle hellekautta, ja tulipahan siinä huomattua, että auringon suhteen orangeria on aika optimaalisessa paikassa. Aurinko paistoi suoraan työmaalle käytännössä koko ajan.

Betoni sekoitettiin järeämpään porakoneeseen kiinnitettävällä vispilällä pienessä paljuämpärissä, ja sitä tarvittiin kymmeniä ämpärillisiä. Anturavaluun laitettiin myös asianmukaiset raudoitukset.

Se oli aika raskas päivä. Välillä hyytyi kone helteeseen, ja jossain vaiheessa epäilin että koneen käyttäjäkin hyytyisi, mutta niin vaan lopulta saatiin valu valmiiksi. Vinkkinä muille helletyömaalla puurtaville: pelkkä nesteytys ei riitä, vaan vesi kannattaa terästää elektrolyyttijauheella.

Kun valu oli tehty ja pinta tasattu, työmaa hiljeni hetkeksi ja HH:kin sai lepopäivän. Antura sai jäädä rauhassa kuivumaan.

valmis antura
Valu suojattiin muovilla kuivumisen ajaksi, ettei se kuivu liian nopesti ja halkea

Blogisarja orangeriasta löytyy kokonaisuudessaan täältä: Orangeria

Possulan purkaminen

Kesällä 2025 rakensimme saunan päätyyn orangerian. Kirjaimellisesti ottaen rakennus ei ole orangeria, koska emme lämmitä sitä emmekä talveta siellä sitruksia. Mutta siksi me sitä ollaan päätetty kutsua. Orangeria on rakennettu suurimmaksi osaksi kierrätysmateriaaleista. Tässä kirjoitussarjassa käydään läpi koko rakennusprojekti vaihe vaiheelta, muistelemme työn eri vaiheita suunnittelusta ja perustuksista aina valmiiseen orangeriaan asti.

Ennen kuin päästiin rakentamaan orangeriaa, piti ensin purkaa pois saunan päädyssä oleva pieni lautarakennus. Emme tiedä oikeasti mikä rakennuksen käyttötarkoitus on ollut, mutta jostain syystä rupesimme aikoinaan kutsumaan sitä Possulaksi. Tuskin siellä mitään possuja on pidetty, mutta jotain tuntematonta tarkoitusta varten höskän päädyssä oli matala ovi, siitä ainakin possut olisivat mahtuneet kulkemaan.

Vanha possula
Possula kaikessa komeudessaan

Me olemme käyttäneet Possulaa varastona ruohonleikkurille ja muille puutarhakoneille, ja kaikenlaiselle muullekin sellaiselle tavaralle, jota voi säilyttää kylmässä varastossa. Possulaan asennettu Biolanin kompostikäymälä toimitti myös ulkovessan virkaa silloin, kun meillä ei vielä ollut sisävessaa Elviiralla.

Possula oli paitsi ruma, myös ns. teknisen elinkaarensa päässä. Katto vuoti jo, ja lahoa vähän siellä ja täällä, siispä purkuhommiin. Possula oli onneksi melko pieni ja yksinkertainen rakenteiltaan, ja siksi helppo purkaa. Aluksi kuviteltiinkin, että se on päivä, ja Possula on sileänä, mutta kyllä siinä kuitenkin vähän toista päivää meni.

Tämä ilmiö muuten toistui pitkin matkaa: lähtökohtaisesti kaikkeen meni joko vähän tai yleensä paljon enemmän aikaa kuin kuviteltiin.

Purkamisesta tulee tietysti aina jätettä. Meillähän on sellainen suhtautuminen purkujätteeseen, että aina otetaan talteen mahdollisimman paljon, ja vain oikeasti huonokuntoinen tai muuten käyttökelvoton viedään jäteasemalle. Possulan purkamisen jälkeen tontille ilmestyi taas yksi purkulautojen taapeli. Kokemuksesta viisastuneena tällä kertaa poistettiin kaikki naulat ennen taapelointia, eli puutavara on nyt suoraan käytettävissä, kun se aika tulee.

Kun Possula oli purettu, paljastui iloinen yllätys: tontin paras näköala oli ollut Possulan takana piilossa. Eli ihan mahtava paikka lasiseinäiselle orangerialle, jossa on tarkoitus myös istuskella ja viettää aikaa.

Peltomaisema
Mikä näkymä paljastuikaan!

Blogisarja orangeriasta löytyy kokonaisuudessaan täältä: Orangeria

Orangeria Elviiran pihalle

Kesällä 2025 rakensimme saunan päätyyn orangerian. Kirjaimellisesti ottaen rakennus ei ole orangeria, koska emme lämmitä sitä emmekä talveta siellä sitruksia. Mutta siksi me sitä ollaan päätetty kutsua. Orangeria on rakennettu suurimmaksi osaksi kierrätysmateriaaleista. Tässä kirjoitussarjassa käydään läpi koko rakennusprojekti vaihe vaiheelta, muistelemme työn eri vaiheita suunnittelusta ja perustuksista aina valmiiseen orangeriaan asti.

Orangerian rakentaminen ei oikeastaan alkanut vuonna 2025, vaan olemme valmistautuneet siihen henkisesti jo pitkään. Varmaan jo viimeisen 10 vuoden ajan ollaan katseltu kuvia orangerioista ja tiilisokkelikasvihuoneista, haaveiltu ja suunniteltu sellaisen rakentamisesta. Kun hankittiin Elviira vuonna 2021, oli orangeria yksi pitkän tehtävälistan asioista.

Käytännön tasolla urakka alkoi jo pari-kolme vuotta aikaisemmin, kun aloimme kerätä tiiliä. Koko orangeriaidea oli lähtenyt liikkeelle tiilisokkelista, ja purkutiili tuntui sopivalta materiaalilta siihen. Emme halunneet “tehdastekoisen” näköistä rakennusta, purkutiilien värit ja koot vaihtelevat ja lopputulos näyttää heti rustiikkiselta. Ja kierrättäminen on vastuullista ja järkevääkin, tiilet ovat yleensä käytettynäkin ihan hyvässä kunnossa.

Tiiliä ei tietenkään löytynyt kerralla kaikkia yhdestä paikasta. Pieni tiilipesämuna meillä oli jo ennestään edellisen talon leivinuunin purkamisen jäljiltä (vähän hassulta tuntui muuttaa tiiliä, mutta tarpeeseenpa tulivat lopulta). Elviiralta löytyi myös jonkun verran vanhoja tiiliä. Vanhan leivinuunin kohdalta tuvasta purettiin myös itselyötyjä savitiiliä, mutta ne olivat niin murenevaisia, että eivät sopineet sokkeliin. Mutta niidenkin joukosta löytyi aarre, tiili uteliaan asiantuntijan leimalla.

Vanha tiili

Luontevin paikka etsiä tiiliä oli Tori.fi. “Purkutiiliä”-hakuvahti tuotti meille lopulta osuman: ihan kaupunkikodin läheltä löytyi puretun takka-leivinuunin tiilet. Toinen jättipotti tuli melkein Elviiran naapurista, kun tuttavat halusivat päästä eroon isosta kasasta vanhoja tiiliä. Vähitellen pihan perälle kertyi kunnon tiilikasat, ja siellä ne sitten odottivat pari-kolme vuotta.

kasa tiiliä
Tämä näkymä on koristanut pihaamme usean vuoden ajan

Tiilet olivat siis periaatteessa valmiina, kun lopulta tuli oikea aika orangerian rakentamiseen, mutta käyttövalmiita ne eivät ihan sellaisenaan olleet. Suurimmassa osassa tiiliä oli muurauslaastia, toisissa enemmän, toisissa vähemmän. Osa tiilistä oli isoina möhkäleinä kiinni toisissaan, jopa viisi tai kuusikin tiiltä yhdessä kasassa. Ne piti ensin irrottaa toisistaan ja sen jälkeen naputella joka tiili mahdollisimman puhtaaksi vanhasta laastista.

Se oli aika hidasta työtä, mutta samalla tiilet tuli inventoitua, ja saatiin ymmärrys siitä, kuinka paljon eri kokoisia tiiliä meillä on. Laastijätettä kertyi yllättävän paljon, säkitettiin se vanhoihin multasäkkeihin (nekin siis kannatti säästää) ja vietiin jäteasemalle. Sieltä ne päätyvät ilmeisesti vielä johonkin hyötykäyttöön.

Vaikka itse rakentaminen oli iso urakka, tämä valmisteluvaihe oli tavallaan ihan oma projektinsa, joka vaati kärsivällisyyttä ja luottamuksen siihen, että joskus vielä päästään rakentamaan. Tiilien kerääminen, lajittelu ja puhdistaminen vei paljon aikaa. Joka tiileen on koskettu ainakin viisi kertaa urakan aikana: hankintavaiheessa lastattaessa ja purettaessa, purkamisen jälkeen pihan perälle säilytykseen siirrettäessä, vanhan laastin putsaus- ja lajitteluvaiheessa ja lopulta muuratessa. Mutta kyllä se silti oli vaivan arvoista, ja jos nyt aloitettaisiin, niin samalla tavalla tehtäisiin.

Orangeria Elviiran pihalle -kirjoitussarja jatkuu…